Camperreis Ierland: Dag 10: Van Lough Hyne naar Durrus

Naar het westelijkste puntje van Ierland

Vandaag gaat de route verder over de schiereilanden in het zuidwesten van Ierland. Het is niet de mooiste route en weinig spectaculair. Ik rijd naar Mizen Head Fog Signal Station om daar, op het uiterst westelijk punt van Ierland, het mistwaarschuwingssysteem aan de ruige kust te bekijken. Vervolgens rijd ik de route verder naar Durrus. In de kleine vissershaven vind ik mijn plek voor de overnachting. (86 km).

Niet zelfstandig nadenken svp

Ik had gedacht dat ik vannacht op een rustige overnachtingsplek zou staan omdat er aan het einde van de weg naar Lough Hyne alleen maar heel smalle wegen te vinden waren. Daar kom ik bedrogen uit want die smalle weggetjes zijn slechts heel kort waarna ze weer breder worden. Het blijkt een doorgaande route te zijn naar het achterland.

Toch goed geslapen en vanochtend om 8.30 uur vertrokken. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik door mijn tochtje naar Lough Hyne flink van de route afgeweken was. Dus toen ik de TomTom aanzette en mijn route instelde meende ik dat dat niet goed was en dat ik eerst terug naar Skibbereen moest. Ook daar vergiste ik me weer flink. Het bleek namelijk dat Lough Hyne in mijn route opgenomen was en dat ik helemaal niet terug hoefde naar Skibbereen. Zo zie je maar: zelfstandig nadenken kun je beter niet doen dat leidt alleen tot verwarring (althans bij mij).

Mizen Head Fog Signal Station

Uiteindelijk goed op de route terechtgekomen en ik rijd over een niet heel erg interessante weg naar Mizen Head Fog Signal Station. Deze kust aan de oceaan is erg ruig en gevaarlijk voor de scheepvaart. Zeker als er mist is, en die is er vaak zoals ook vandaag. In tegenstelling tot wat ik dacht is Mizen Head geen vuurtoren. Ook beschikte Mizen Head niet over een misthoren omdat men niet over elektriciteit beschikte.

Kust nabij Mizen Head

Men waarschuwde de schepen iedere 7,5 minuten met een luid ontploffend gas. Dat bleek effectief te zijn want anders dan door oorlogsgeweld zijn hier niet veel schepen in de problemen gekomen. Op Mizen Head werd in ploegen van drie gewerkt als er mist was: 4 uur aan de signalering werken, 4 uur rust, 4 uur weer aan de signalering werken en 12 uur rust. Dat zijn niet zo veel uren maar het was wel verantwoordelijk en ook gevaarlijk werk gezien het ontploffingsgevaar.

Omdat Mizen Head op een eiland ligt moest er een brug gebouwd worden over een kloof heen om het station te kunnen bereiken.

Mizen Head

Jammer dat het uitzicht beperkt was door de mist maar zo krijg je wel een indruk onder welke omstandigheden men moest werken. Er was vandaag heel weinig wind maar aan de kust bij het station moest je toch moeite doen om overeind te blijven.

Durrus

Daarna verder doorgereden door een wederom niet heel erg boeiend landschap. Ik rijd door tot Durrus dat is een klein vissersstadje waar men voornamelijk op kreeft vist. Er hangt een bord in de haven waarop staat dat het streng verboden is om de kreeften te vangen en de staart van de kreeft af te hakken voor het vlees en de kreeft weer terug te gooien in het water waardoor ze verder voor nageslacht kunnen zorgen. Wrede methode. De boetes zijn hoog.

Durrus

Aan de andere kant van de haven staat langs het water een ruïne. Hoera, ik miste ze vandaag. Toch interessant omdat het een opslagplaats en doorvoerplaats is voor graan. Aan het begin van de 19e eeuw (dus nog vóór de Famine) waren er ook hongersnoden die echter slechts een jaar duurden. Men wilde de oogsten diversifiëren en niet alleen rekenen op de ziektegevoelige aardappelen. Hier werd een opslagpunt gebouwd van waaruit het graan via zee doorgevoerd werd naar andere steden aan de Ierse kust. Tijdens de grote hongersnood van 1850 werd het gebouw gebruikt als werkplaats voor meisjes en jonge vrouwen om er te werken en zodoende wat eten te verdienen.

In het haventje vind ik een mooie plek om te overnachten. Het weer klaart zelfs op en ik kan dus wat buiten lopen. Daarna ga ik wat uitgebreider koken en voor de rest ken je het avondprogramma.

Delen met je netwerk?
(Visited 148 times, 1 visits today)