Dag 7: Van Viana do Castelo naar Ponte da Barca

Over een mooi stadje en waarom je beter geen benzine in een dieseltank kunt pompen

Vooraf: Ik vrees dat jullie onregelmatige blogs zullen ontvangen en bovendien blogs met weinig foto’s Het internet in Portugal is zodanig traag dat het uploaden van teksten en foto’s veel te veel tijd in beslag neemt. Ik dacht eerst dat het aan mijn laptop lag (dat was ook het geval) maar buiten het hartje van de steden gaat het allemaal erg langzaam. Na thuiskomst zal ik zoals gebruikelijk de teksten bewerken en meer foto’s toevoegen. Maar dat zal wel mei/juni worden. Jammer, maar het is niet anders.

Vandaag het grootste gedeelte van de dag in het leuke stadje Viana do Castelo doorgebracht. In de loop van de middag de route voortgezet naar Ponte da Barca. Onderweg nog pech gehad met tanken. (48 km).

Tijdverschil

Als ik in de ochtend wakker word is er een stralend blauwe hemel en het belooft vandaag wel 250 C te worden. Na de huishoudelijke zaken afgerond te hebben wil ik rond 9.00 uur vertrekken. Ik merk dat het al behoorlijk druk is op straat. Vrij snel kom ik er achter dat de tijdmeting in Portugal één uur later is.

De rijke geschiedenis van Viana do Castelo

Viana do Castelo is een aardig stadje van ca. 30.000 inwoners. De ligging aan de Rio Lima is er een oorzaak van dat in de 15e en 16e eeuw de stad een belangrijke havenstad was voor ontdekkingsreizigers met als gevolg dat er veel scheepsbouwindustrie kwam. De welvaart die daarvan het gevolg was zorgde er voor dat er adellijke families zich hier vestigden. Toen de wereld ‘klaar was’ met de ontdekkingsreizen ging men op zoek naar goede visgronden. Rond New Foundland vond men die en een grote vloot van Viana heerste al snel over de zeeën rond New Foundland. Nu is er niet veel over van die visserij. De vissersboten hebben plaats gemaakt voor pleziervaartuigen en jachten.

Als ik het stadje inloop maakt het een heel bescheiden en compacte indruk. Veel kleine winkels en huizen en overblijfselen van de grote paleizen van weleer. Maar hoe bescheiden de oude huizen ook zijn, ze zijn vrijwel altijd voorzien van gevels met tegelplateaus (azuelos). Niet echt mooi als architectonisch element maar wel heel erg bijzonder.

 

Lage prijzen

Ik merk ook dat veel mensen nog met mondkapjes op lopen en begrijp dat het gebruik er van nog steeds verplicht is in Portugal. Maar ik heb ze natuurlijk niet bij me. Dus bij een apotheek naar binnen gegaan en om mondkapjes gevraagd: 10 voor € 0,60. Voor die prijs kun je er af en toe wel eentje vergeten. Maar geen paradijs dus voor Siewert van der Linden.

Het valt me overigens op dat het dragen van een mondkapje hier de normaalste zaak van de wereld is. Geen gedoe over inbreuk op democratische rechten. Geen complottheorieën. Geen schijndeskundigheid om van een verplichting af te komen. Gewoon kiezen voor wat op dit moment het verstandigst is om te doen.

Horror vacuüm

Ik loop van de westkant van de binnenstad naar de oostkant. Daar doe je slechts een kwartiertje over en kom dan aan op de Praca da Republica. Daar staat de Igreja da Mesericordia uit de 16e eeuw. Het is even zoeken want je ziet wel de toren maar geen indrukwekkende ingang. Het blijkt dat vóór de kerk het vroegere ziekenhuis is gebouwd. Via een kleine deur kom je in de kerk. Dat is wel even schrikken. Want de gevel van het vroegere ziekenhuis is in een renaissancistische stijl gebouwd terwijl het interieur van de kerk heel druk versierd is. Ook deze kerk is voorzien van vele grote Azuelos tableaus. Geen stukje pleisterwerk te zien. Iedere vierkante centimeter is van versiering voorzien. Je wordt er bijna duizelig van. Ook hier weer: niet mooi maar wel indrukwekkend en heel apart.

 

Met de elevator naar de Santa Luzia

Daarna loop ik naar het noordelijk deel van de stad. Ook dat is weer slechts een 10 minuten lopen. Daar rijst een berg hoog boven de stad uit en boven op die berg staat de Santa Luzia. Je hoeft niet naar boven te lopen of te rijden want een kabelbaantje op rails (elevator) brengt je in 7  minuten naar boven.

De kerk zelf is niet heel erg bijzonder. Maar het uitzicht op de omgeving is indrukwekkend. Helaas is het een beetje heiig door het vocht van gisteren en de warme zon van vandaag.

Het havengebied als nieuw cultureel centrum

Uiteindelijk weer met de elevator naar beneden en in tien minuten naar de havenkant gelopen. Dit gedeelte is heel anders dan de oude binnenstad. Er staat een gigantische openbare bibliotheek en een zo mogelijk nog groter cultureel centrum. Ik vraag me af hoe een dergelijke kleine stad dit soort grote voorzieningen kan exploiteren.

Tussen bibliotheek en cultureel centrum is er een enorme tent opgetrokken want vanavond wordt er een benefiet concert georganiseerd voor Ukraine. Er is veel belangstelling voor.

Iets verderop ligt er een groot hospitaalschip. Dat stamt nog uit de tijd dat er een grote vloot aan vissersschepen naar New Foundland vertrok. Dit grote schip deed uiteraard dienst als hospitaal maar ook als postkantoor, als sleper, als ijsbreker en nog meer. Ze hadden de visserij goed georganiseerd destijds.

Benzine in plaats van Diesel

Dan ben ik al bijna weer bij de overnachtingsplaats en vertrek is voor het vervolg van de rit naar Ponte da Barca. Het blijkt een mooi Romeins stadje te zijn. Maar zo ver kom ik niet. Ik moet benzine tanken en stop bij een benzinestation. Ik kan daar wel kiezen uit vier soorten diesel, althans dat denk ik. Wat blijkt: benzine heet in het Portugees Gasolina en Diesel heet Gasolio. Ik zie al die pompen dus abusievelijk aan als dieselpompen.

Als ik weer  op pad ben merk ik dat de motor een beetje hapert. Bij een volgend benzinestation vraag ik wat er aan de hand kan zijn en dan blijkt dat ik geen diesel maar gewone benzine heb getankt. De beheerder van het benzinestation zegt dat het geen probleem is en dat ik door kan rijden. Maar ik vertrouw het niet en raadpleeg maar even internet. Daar wordt sterk aangeraden om zo snel mogelijk te stoppen, de tank leeg te halen en weer te vullen met diesel.

Voor de zekerheid maar even de onvolprezen camper alarmlijn gebeld en die bevestigen het. Ze zullen maatregelen nemen om me te helpen. Morgen zal er iemand langskomen. Intussen dan maar wachten op een mooie grote parkeerplaats vlak langs de rivier. Gelukkig heb ik een oudere dieselmotor en was de tank toen ik tankte nog niet helemaal leeg. Bovendien heb ik slechts 15 km gereden dus het kan goed zijn dat er nog hoofdzakelijk diesel in de leidingen zat. Maar het probleem moet wel opgelost worden. Ik hoop dat de motor toch voldoende smering heeft gekregen en dat het met een sisser afloopt. (in diesel zit smeerstof, in benzine niet). Never a dull moment.

Delen met je netwerk?
(Visited 213 times, 1 visits today)