Een rustige dag in Ficcuza

Vandaag heb ik twee activiteiten gepland. In de ochtend wil ik een lange wandeling maken in de bossen rond Ficcuza en in de middag wil ik naar Corleone reizen om daar het anti-maffia museum te bezoeken. Maar zoals gebruikelijk wordt dat niet allemaal gerealiseerd. (0 km).

Wandeling door de bossen van Ficcuza

Ik sta vanochtend vroeg op om een wat langere wandeling te maken in de bossen rond Ficcuza. Ik ben al om 8.00 uur op pad. Ik voer de geplande wandeling in omgekeerde richting uit om eerst het korte steile gedeelte omhoog te doen opdat ik snel door de kniepijn heen kan lopen. Daarna volgt dan een heel langzaam dalend traject terug naar Ficcuza.

Dat door de pijn heen lopen werkt goed want het overgrote deel van de wandeling heb ik geen last op een enkele pijnscheut na. Het is niet zo een lastige wandeling want de route loopt voor een groot gedeelte over steenslag- en bospaden. Het grootste gedeelte van het bos bestaat uit prachtige kurkeiken die vreemd genoeg geen van alle van de bast ontdaan zijn.

Er is niet zo veel bos op Sicilië. De grote bossen zijn te vinden in de grote hoog gelegen natuurparken waar ik eerder was geweest. Het derde bosgebied van Sicilië ligt in de buurt van Ficcuza. Een gebied dat door het Italiaanse Staatsbosbeheer in stand wordt gehouden. De wandeling leidt gedeeltelijk langs een spoortraject dat inmiddels geen dienst meer doet maar waarvan de sporen nog duidelijk zichtbaar zijn.

Ideale omstandigheden

Het is prachtig mooi wandelweer: zonnig en wisselend van 18 tot 20 graden. Het eerste gedeelte gaat heuvel opwaarts. Vrij steil maar dat belooft dan een lang dalende terugweg.

De bloemenpracht is overweldigend en het traject biedt mooie vergezichten op een rotsgebergte, een dal en een uitzicht op het dorp Ficcuza. Er is ook veel wild te zien. Op de paar uur durende wandeling heb ik 3 reeën gezien, een wild zwijn en hazen en konijnen. Ook zijn er veel roofvogels waar te nemen. Hier en daar is een kapelletje te zien.

Geen anti-maffia museum

Na ca. 4 uur wandelen ben ik weer terug in Ficcuza en na een lunch wil ik doorrijden naar Corleone om daar het anti-maffia museum te bezoeken. Voor de zekerheid kijk ik nog even op de website en dan kom ik er achter dat op zaterdagmiddag het museum gesloten is. Geen probleem want ik ben erg gecharmeerd van dit dorp en zijn omgeving en een rustige middag wat lummelen en lezen is geen straf. Bovendien kan ik me het zelf toestaan want de afgelopen vier weken zaten behoorlijk vol met activiteiten.

Wat ik lees

Dat lummelen en lezen doe ik dan ook en sluit mijn boek met de korte verhalen van Pirandello af. Jammer dat hij door zijn vroege dood niet de cyclus van 365 verhalen heeft kunnen voltooien maar ‘slechts’ tot ca. 220 novelles is gekomen. Maar de korte verhalen gelezen hebbend zal ik zeker ook zijn overige (toneel) werk gaan lezen. Over een paar dagen zal ik het geboorte- en woonhuis van Pirandello bezoeken.

Voor nu begin ik met ‘Dagen in de geschiedenis van stilte’ van Marethe Lindstrom, een Noorse prijswinnende schrijfster. Maar Noorse auteurs staan niet bepaald bekend als lachebekjes. In tegendeel. Dus de sfeer van dit boek past niet heel erg goed bij de sfeer van deze reis. Ik zie wel hoever ik kom in dit boek onder de huidige omstandigheden.

Viergangen diner

Nu ik meer tijd heb vanmiddag en vanavond heb ik wat uitgebreider gekookt met antipasti, primo en secundo en dolce en een goede wijn uit eigen kelder. Redelijk gelukt.

Delen met je netwerk?
(Visited 43 times, 1 visits today)