Camperreis Griekenland dag 9: Pyrgos

Camper in reparatie

Ook de 9e dag van de Camperreis Griekenland breng ik weer door bij de garage in Pyrgos in afwachting van een reparatie.

Bij gebrek aan beter nog maar een keer dezelfde foto als gisteren gepubliceerd. De monteur meld ik dat ik het niet aandurf om de hele reis naar Nederland met de camper te maken in de conditie waarin hij verkeert. Dus stel ik voor om het betreffende onderdeel te bestellen en dan maar een week te wachten. In de tussentijd kan ik een eenvoudige auto huren om toch hier in de buurt de dingen te zien die ik van plan was te bezoeken.

De administratrice die redelijk Engels spreekt is ook gearriveerd en is in de database van Fiat gaan ze zoeken naar het te vervangen onderdeel. Maar helaas mijn motor stamt uit 2002 en de database gaat slechts terug tot 2005. Dan besluiten ze om te gaan bellen met Italië maar met de gebrekkige Engelse taal kom je, zeker in Italië, niet veel verder. Er woont echter een man in Pyrgos die jarenlang Griekenland in Canada heeft gepromoot. Men vraagt hem om langs te komen hetgeen hij toezegt. Hij spreekt uiteraard perfect Engels.

Ze gaan bellen en dan blijkt dat het waarschijnlijk niet het onderdeel betreft dat vervangen moet worden maar de elektrische aansturing ervan. Er wordt een schema doorgestuurd dat die elektrische sturing kan omzeilen. Als dat binnen is wordt die oplossing eerst met wat kabeltjes getest en…. het blijkt te werken. Ook de monteur is tevreden over wat hij hoort en ziet. Het enige wat nu gedaan moet worden is een kabel met een knop naar de cabine door te trekken. Die knop moet ik bij een koude start gebruiken. Ze proberen nog vanmiddag de voorziening te installeren.

De Griekse Canadees test of ik alles begrepen heb door me allerlei vragen te stellen. Ik slaag voor dat examen. Hij stelt wel dat de reparatie wel € 50.– zal gaan kosten. Dat zal hier een hoog bedrag zijn maar voor € 50,– mag je in Nederland je auto nog niet eens over de drempel van de garage naar binnen rijden. Om 14.00 uur zal hij de omleiding realiseren.

Griekenland in crisis

Daarna kom ik in gesprek met de Griekse Canadees die het een en ander vertelt over zijn Canadese jaren. Mooie tijd maar het mooiste was dat hij weer kon terugkeren naar Pyrgos. En nu zitten ze dus in de ellende in Griekenland. Voor de tweede keer deze reis hoor ik dat men helemaal niet zo negatief staat tegenover de hervormingen. ‘We hebben het decennia lang verkloot en het is dus logisch dat we daar nu de prijs voor moeten betalen.’

‘Maar’, is mijn tegenwerping, ‘zijn die maatregelen niet erg drastisch?’ ‘Ja ze zijn drastisch maar anders komen we nooit tot een oplossing en een beter bestuurlijk klimaat, want de oude generatie politici is een club misdadigers, die moeten de laan uitgestuurd worden en dat gebeurt nu ook langzamerhand.’ Ik durf nu de naam Dijsselbloem naar voren te brengen. En weer verbaas ik me als mijn gespreksgenoot stelt dat hij er van overtuigd is dat Dijsselbloem het beste met het land voor heeft maar dat harde maatregelen noodzakelijk zijn. De meeste van deze maatregelen vindt hij goed. Sommige kunnen rekenen op minder enthousiasme.

Ik blijf een beetje verward achter. Heb ik nou een verkeerd beeld of worden ons verkeerde beelden voorgeschoteld? Als ik gelijk heb dan verklaart dat ook meteen waarom grote opstanden uitblijven in Griekenland. Is er dan wellicht toch een groter draagvlak dan wij vermoeden?

Ook komen we te spreken over de communicatie in Griekenland. Het valt mij op dat Grieken veelal tijdens gesprekken heel verongelijkt kunnen reageren. ‘Maar’ zo zegt de Griekse Canadees ‘dat wordt niet zo bedoeld. Mimiek en gebaren zijn vaak hyperbolisch om de eigen mening versterkt naar voren te brengen. Maar het gevoel dat er achter zit is vaak heel anders. De monteur mag dan af en toe heel chagrijnig kijken. Maar hij werkt graag aan de oplossing van je probleem  zodat je je reis kunt voortzetten en geen week hoeft te wachten. Het is een goede en eerlijke monteur.’

Een derde diagnose

De laatste uitspraak wordt bewezen als de monteur mij komt vertellen dat hij de omleiding gemaakt heeft maar dat die niet duurzaam werkt. Dus hij voelt het als een kwestie van eer om verder te zoeken naar de oorzaak. Een en ander communiceren we met behulp van Google Translate. Niet geweldig maar wel adequaat. Hij gaat dus verder op zoek en na anderhalf uur roept hij mij en zegt dat hij nu de echte oorzaak gevonden heeft. Het heeft met een relais te maken en hij bewijst het aan de hand van spanningsmeters. Die spanningsmeters laten spanning zien maar na ongeveer een minuut verdwijnt die spanning weer. Dat lijkt eenduidig naar een relais te wijzen.

Omdat het inmiddels al half vijf is kan hij het onderdeel morgen pas ophalen en installeren. Ik prijs hem en zijn medewerkers om hun deskundigheid en vasthoudendheid om het probleem op te lossen en mij niet met een schijnoplossing weg te sturen. Ze gloeien van trots en zijn blij dat ze nu de echte oorzaak gevonden hebben. Dan vragen ze nog of ik voldoende eten, drinken en water heb en of ze nog inkopen voor me kunnen doen. Maar dat is niet nodig. De koelkast zit nog redelijk vol. De camper wordt nog naar buiten gereden met de vraag of ik in de zon of in de schaduw wil staan en aan welke kant ik de zon dan wil hebben. Ooit zo’n service meegemaakt?

Beste bloglezers. Ik had jullie een reisverslag beloofd maar ook vandaag is daar niet veel van terechtgekomen. Over de parkeerplaats bij de garage is niet zo veel bijzonders te schrijven. Ik hoop dat het vanaf heden beter gaat.

Delen met je netwerk?
(Visited 369 times, 1 visits today)