Camperreis Griekenland dag 3: van Cortiglione naar Roseto

Door Italië

De derde dag van de camperreis Griekenland is wederom een reisdag. Ik rijd over de autostrada naar het zuiden. Het eerste gedeelte is niet de meest interessante route. De rit eindigt met een kleine botsing die enige maar geen zware schade heeft aangericht. Ik kan doorreizen. Shit happens.

Ik was gisterenavond relatief vroeg naar bed gegaan maar eerst nog muziek geluisterd. De keuze viel op de onnavolgbare ‘Im wunderschönen Monat Mai’ van Reinbert de Leeuw. Het is een eigentijdse bewerking van liederen van Schubert en Schumann die prachtig uitgevoerd worden door het Schönberg Ensemble en Barbara Sukowa (sprechgesang). Het is voor mij een indrukwekkende compositie en uitvoering geworden omdat het de kern van de liederen in een eigentijdse beleving omzet. Ik denk dat zeker Schubert deze opvatting na een eerste schrik zeer zou hebben gewaardeerd omdat de verhulde emoties in zijn opzet nu veel explicieter worden. In het najaar wordt dit werk weer in een aantal theaters in Nederland uitgevoerd maar nu met een andere zangeres.

Omdat ik vroeg was gaan slapen ben ik ook vroeg opgestaan. Om zes uur was ik klaar voor ontbijt. Omdat ik gisteren nauwelijks lichamelijke beweging heb gehad besluit ik om vanochtend eerst een kleine wandeling te maken door Cortiglione. Het was vannacht zeer koud, omstreeks 4 graden, en helder weer. Vanochtend was er dan ook een blauwe lucht en steeg de temperatuur snel. Maar Cortiglione ligt op een heuvel en onder de heuvel dreven de wolken rond. Het stadje is heel mooi. Veel 19e eeuwse gebouwen en erg sfeervol. Op de weg terug door de velden met wijnstokken sprongen twee keer jonge herten voor mij uit.

Station Modena

Om acht uur op pad gegaan. De plannen zijn veranderd. Ik heb nog 1.200 km te rijden en als ik daar niet de autostrada voor neem dan zal dat ca. 24 uur in beslag nemen. Veel te veel tijd dus om morgen de boot op tijd te halen. Dus heb ik besloten om de autostrade te nemen. Niet de leukste ervaring alhoewel de weg technisch uitstekend is. Tot de grens van de Marche is het een vrij saaie route. Daarna volgt een heuvelachtig gebied en de weg loopt vlak langs de zee. Het eerste gedeelte bestaat uit een aaneenschakeling van industrieterreinen, shoppingmalls afgewisseld met landbouwgebied met hier en daar een verdwaalde boerderij.

Het enige interessante dat ik onderweg tegen kwam in het eerste gedeelte was het treinstation van Modena Noord dat vlak langs de autostrada ligt. Een  werkelijk fenomenaal gebouw dat een golvende gevel heeft die zo is opgezet dat het lijkt of het geheel een vouwwerk is. De architect is Santiago Calatrava. Hij heeft ook het voor ons bekende station Guillemin in Luik ontworpen.

Iets verderop blijkt dat Italië ook meedoet aan de moderne tijd. Ik denk dat het in de buurt van Cesare was dat het gebied zich afficheert als wellness valley. Vergelijkbaar met overal in Europa ontwikkelde andere valleys: health valley, It-valley, energy valley, nature valley etc. Het vreemde is dat het woord vallei veronderstelt dat er heuvels zijn die de vallei omringen maar hier in Italië (en vaak elders ook)  ligt de vallei in een volstrekt vlak gebied. Nederland is daarmee vergeleken bergachtig te noemen. En daarmee verdienen ze het predikaat valley dus allerminst.

De Marche is prachtig. De temperatuur wordt hoger en de eerste Zuid Europese vegetatie wordt zichtbaar in de vorm van vele pijnbomen. Het rijden over de autostrada is zeer ontspannend. Ik houd een kruissnelheid van ca. 90 km per uur aan en nestel me gedurende een paar honderd kilometer achter een vrachtwagen die heel regelmatig rijdt. Daarmee zit ik in zijn kielzog en dat heeft veel invloed op het benzineverbruik. Rijd ik normaal gesproken ca. 500 km op een tank. Dit keer rijd ik er wel 700 km mee. Een kleine compensatie voor de ongetwijfeld hoge tolgeld rekening.

Aanrijding

Bij Ascona Noord ga ik de autostrada af om nog ruim 100 km via de secundaire wegen te rijden naar de volgende overnachtingsplaats. Dat had ik beter niet kunnen doen want in Civitanova remt een voorliggende auto plotseling heel hard voor een overstekende persoon. Ik rem ook heel hard maar merk later dat ik dat doe op een plek waar veel oude olie op de weg ligt en ik dus onvoldoende grip heb op de weg. Gevolg: boem! De chauffeuse blijft redelijk kalm maar haar vriend die naast haar zat ontploft van woede. Ik dacht eerst tegen mij maar later bleek uit diverse uitvallen dat hij het op haar gericht had.

Politie er bij die kalm suggereerde om de schadeformulieren in te vullen terwijl de vriend al een advocaat en de verzekering gillend te woord had gestaan. (type zeer bruin met heel veel tatoeages). Hij deed mij denken aan een uitspraak van Simon Carmiggelt: “Wat is nu erger; een deuk in je auto of een deuk in je huwelijk… Een deuk in je auto natuurlijk.” Zijn zuster kwam te hulp en wist hem af te voeren en samen met de chauffeuse hebben we kalm de formulieren ingevuld. Ze zeiden wel 100 keer sorry voor het oponthoud. Terwijl ik formeel de schuldige was. Ik had het met haar te doen. Ze had net haar rijbewijs gehaald en een maand geleden de auto gekocht.

Ze werd rustig toen ik vertelde dat de verzekering, gezien de staat van de auto volledig zal vergoeden. Het betrof een gebroken lamp, bumper en een deuk in de achterklep. Bij mij een ontzette bumper, een gedraaide koplamp en een deuk in de motorkap en gril. Het zag er aanvankelijk uit dat ook de radiator slachtoffer geworden was. Maar er lekte geen water en gedurende de volgende 200 km die ik reed bleef de temperatuur constant. Voor de zekerheid morgen toch even laten controleren bij een fiat garage.

Roseto

Uiteindelijk aangekomen bij de overnachtingsplaats in Roseto. Niet veel bijzonders maar naast deze enerverende dag voldoende voor één overnachting. Koken, eten, deze post schrijven en rond 22.30 uur naar bed. Nu maar hopen dat de komende dagen fortuinrijker verlopen. Goed bericht: het weer wordt warmer. Athene zelfs 29 graden. Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Ik had een temperatuur besteld tussen de 20 en 24 graden.

Delen met je netwerk?
(Visited 569 times, 1 visits today)